Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

My story!

Av MrsFatty - 22 augusti 2011 21:37

Japp, hela dagen har gått bra. Det känns skönt att jag inte kännt sug idag, det tar så på energin att gå och tänka på mat man inte skall/kan äta. Nej bättre att fokusera på annat.


Middag blev ju denna underbara fisksoppa, jag måste bara skriva receptet, och hoppas att alla LCHF:are (och andra fiskälskare såklart) lagar denna en gång iallafall och njuuuuuter :-)


Till 2 port.


Stek ½ lök och ½ gul paprika i bitar i ca 1,5 msk smör. När de är mjuka tillsätt 1,6 dl creme fraiche, ½ burk krossade tomater. Häll i 100g lax och 100g torsk i bitar, låt puttra. Smaka av. Krydda om du vill. När fisken nästan är klar, tillsätt 80g räkor och låt de bara värmas upp. Servera med en klick creme fraiche om du vill.

5 * av mig!!


Tänkte berätta lite om min vikthistoria. Kan inte ta alla detaljer, för det skulle krävas flera sidor :-)


Innan jag var 15 år ungefär, så var vikten inte en så stor del av mitt liv. Visst vissa dagar tyckte jag att jag var tjock, men vilken tonåring gör inte det? Hade lite problem med magen (magkatarr) och detta resulterade i att jag inte åt, vilket gjorde mig illamående, vilket gjorde att jag inte åt osv. När jag blev 15 skaffade jag p-piller. Gick upp ca 10 kg det första året. Åt som en galning, fick verkligen tillbaka aptiten. vet inte vad jag vägde i detta skedet, men det var väll runt...70 kanske. Har ingen aning.


Vägde mig inte på massa, massa år, eller så har jag helt glömt bort det, men i gymnasiet var jag lite rundare. Hade fortfarande inget ohällsosamt förhållande med mat, utan åt för att jag ville/var hungrig.


Hoppar fram till 2003, jag bodde i London (sedan 2000), åt inga riktiga måltider utan mackor, pastasallader, snabbmat. Vägde 100 kg när jag kom hem, men lyckades bantar ner 20 kg under en tre månaders period hemma, med motion och minskade portioner. Kom tillbaka jan. 2004, vägde 80 kg, träffade min blivande man, och mådde bra. Gick sakta men säkert upp mina kilon igen och vägde 94 kilo när jag blev gravid i feb. 2005. Gick upp nästan 38 kilo med min son, helt ofattbart! Bara åt och åt, massor av toast and jam :-) Stackars man ;-)


Skrev in min på Lighter Life (typ xtravaganza) med veckomöten och pulver, då vägde jag 106 kg (sommaren 2006) Jag åt pulver i 14 veckor, gick ner till 79,8 kg!! Åt upp alla kilon igen när jag började med mat igen. Mitt sätt hade ju inte förändrats under tiden jag käkade soppor. Jag var ju precis som innan, klart jag skulle gå upp allt igen. Men jag stannade inte där, för jag fortsätte upp.


Kom tillbaka med familjen till Sverige 2007, och min maxvikt på 139 kg nådde jag sommaren 2009. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Jag kunde inte bli gravid igen efter många års försök och jag visste att det var min fetmas skull. Jag bantade ner 14 kg, och i november samma år blev jag gravid! Gick alltså in i min graviditet med en startvikt på hela 125 kg! Pinsamt eller vad att skriva in sig hos bm?!

Gick bara upp 14 kg denna gången, men vägde alltså samma som innan jag bantade.


Höll på att hatta lite här och där med olika dieter efter jag slutade amma, och lyckades gå ner till 121 kg (för inte såååå länge sedan) men nej, det funkade inte heller.


Började nu med LCHF den 25 juli på härliga 135 kilo...igen! Väger just nu mellan 127-128 kg, och jag SKALL ner till 80 kg igen. jag måste klara det. Jag fyller 30 år snart, jag vill inte spendera 15 år till med att må så dåligt som jag har gjort i perioder. Jag är skyldig mina barn det, och framför allt mig själv. Jag måste ta tag i det, det finns inga ursäkter längre.


Tack om du orkade ta dig igenom allt..det känns skönt att dela med sig av ens hemligheter.


Godnatt


 
 
Annika

Annika

23 augusti 2011 09:32

Halloj, jag har bantat i över 20 år sedan jag fick mitt första barn...och har gått som en jojo...men för ett par år sedan så växte en tanke hos mig om en gastric bypass...och nu snart ett år efter open har jag gått ner nästan 35 kilo och har ca 15 kvar och fastän jag fick lite komplikationer så ÅNGRAR JAG ALDRIG OPEN!! Känner min så snygg och attraktiv :-O
Om inte iden kommit tidigare så kanske jag satte ett frö hos dej som får växa....det enda som jag ångrar är att: varför gjorde jag den inte tidigare.
Kramixen

http://www.ankanplankan.bloggplatsen.se

MrsFatty

23 augusti 2011 12:28

Hej, tack för att du berättade om din story :-)
Klart jag har tänkt på operation under åren, men jag tror inte att jag skulle våga ta det sista steget. Är orolig för hur jag kommer leva sedan, hur kommer jag må, försvinner mitt "fettis-tänk" bara för att jag minskar, ja det är massa frågor som snurrar. Och givetvis är jag rädd för komplikationer och allt vad det innebär. Skulle jag kunna lära mig äta rätt, så är det helt klart att föredra för min skull iallafall, men jag är glad att det har funkat så bra för dig! Grattis.
Ps, Skall kolla in din blogg också :-)

 
Panni

Panni

23 augusti 2011 12:37

Du kommer klara att nå din mål vikt, tänk positnt, det är ok att unna sig något extra ibland men man måste tänka sig för lite.
Bästa sättet att gå ner i vikt (som alla tjatar om jag vet) men det är ju ät rätt och motionera.
Käka fisk, kyckling och så det är hur bra som helst.
Lycka till och du kommer att klara det.
Och kom ihåg att du är vacker precis som du är med.

Kram.

http://panni.bloggplatsen.se

MrsFatty

24 augusti 2011 07:18

Det var mycket fint sagt. Jag tror man glömmer av det...att man är vacker som man är. Man strävar alltid efter att bli ngt/ngn annan att man glömmer av nutiden. Tack för dina tips och kommentar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MrsFatty - 14 februari 2012 11:21

Oh jag ser att några godingar fortfarande är inne och kollar här. Förlåt att jag inte uppdaterat. Har varit sjukstuga här hemma i snart 1½ månad och det har inte varit på topp.   MEN, jag har en ny blogg. Ny blogg, nya tag eller vad heter det :-)...

Av MrsFatty - 16 december 2011 08:48

Ännu en skitregnblåst dag, vad händer med denna vintern? Nej jag skall inte vara så typiskt svensk och klaga på vädret..för varmt, för kallt, för regnit, för torrt..   Japp då var det fredag och invägning. Trodde jag att det skulle gå bra? Njä......

Av MrsFatty - 15 december 2011 09:41

Mitten av december och inte en snöflinga ligger på marken här. Känns ganska deprimerande tycker jag. Lite vitt vill man ju ha iallafall, så att ungarna kan åka pulka. Sonen blev förbannad på vintern påväg till skolan, tyckte inte att den var snäll so...

Av MrsFatty - 14 december 2011 08:41

Hemkommen från lämningar på dagis och skola, kroppen känns helt tom och min tonfiskröra med ägg och kaffe smakar underbart nu vill jag lova! Mmmm   Idag är det luciafester för båda barnen...kl 17 och kl 18. Nej men det känns ju inte stressigt. &g...

Av MrsFatty - 10 december 2011 15:15

Ok, jag har smågodis hemma. Inte bra. Jag gillar smågodis. Kanske inte just de sorterna sonen valt, gröna grodor, löständer osv, men det är ngt med lukten. Av sött och onyttigt antar jag :-) Men jag köpte lite gött till mig också. Babybell ost, treka...

Presentation


Börjar min LCHF resa den 25/7/2011 med en imponerande startvikt på 135 kilo. Jag skall med hjälp av denna nya livsstil nå min målvikt på 80 kg. Läs om mina framgångar, motgångar, highs and lows. Ett sundare och lättare liv står på agendan, nu kör vi!!

Min viktnedgång

2/12: 135,2 kg, startvikt

9/12: 133,1 kg, -2,1 kg

16/12: 132,0 kg -1,1 kg

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Ärligt..vad tycker du om LCHF?
 Vad är det??
 Tror inte på det!
 Skulle vilja testa!
 Det är det bästa som hänt mig!!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Viktbloggar

Viktbloggar - Dietguiden.com TräningsbloggarHälsa href="http://www.viktbloggar.se/" >

Ovido - Quiz & Flashcards